Anna
4 minuten leestijd

Anna Catharina Ashouwer: “We gaan met het nieuwe HR merk iets heel moois neerzetten.”

Anna heeft zelf ook ervaring met de HR wereld als voormalig resourcemanager. Mede door haar HR ervaring weet zij wat de echte behoeftes zijn in de HR-wereld en hoe zij hier in kan helpen. Waarom heeft Anna gekozen om het HR merk te lanceren? Wat is de toegevoegde waarde van HR? En hoe ziet ze de toekomst van HR voor zich? Wij vroegen het haar!

Achtergrond binnen USG Professionals en de HR wereld

In 2003 rondde Anna haar studie Nederlands Recht af aan de Universiteit Maastricht. Direct daarna startte ze als trainee bij de Utrechtse Juristengroep (UJG), nu bekend als USG Legal. Anna zegt “In de loop der jaren heb ik verschillende opdrachten als jurist bij overheidsinstanties uitgevoerd voordat ik resourcemanager werd.”

De wens om resourcemanager te worden, kwam bij Anna vanuit haar behoefte om medejuristen te ondersteunen. Aangezien zij zelf ook gedetacheerd werd, wist zij waar haar vakgenoten tegen aanliepen. In deze rol kon zij bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van juristen, hen up-to-date houden en de perfecte match maken op basis van de behoefte van opdrachtgevers.

Maar Anna’s rol ging verder dan alleen HR. Ze was ook betrokken bij commerciële aspecten, zoals projectmanagement, sales en operationeel management. Uiteindelijk is ze doorgegroeid naar de positie van directeur USG Legal.  Sinds september 2022 is Anna algemeen directeur van USG Professionals.

Anna vertelt: “In totaal ben ik nu al 21 jaar in dienst, wat zeker een positief teken is. Ik haal nog steeds veel voldoening uit mijn werk. Ik kan enthousiast zijn over een succesvolle plaatsing of een nieuwe klant binnenhalen, maar ook teleurgesteld zijn als we een opdracht verliezen. Die passie voor mijn werk is nog altijd aanwezig.”

Integriteit en mensgerichtheid

Wij vroegen Anna welke waarden alle HR-professionals zouden moeten hebben. Volgens Anna staat integriteit altijd voorop in alle HR-functies: “Het maakt dan niet uit of je vertrouwenspersoon of HR business partner bent. Het gaat altijd om de mens. In mijn ogen zijn HR professionals daarom heel sociaal. Als HR-professional is het belangrijk om de regels goed te volgen. Het is hun kracht om met de directie, management en medewerkers na te denken en mee te bewegen. Vaak zitten HR-businesspartners dichtbij de directie, omdat ze ervoor zorgen dat alle bedrijfsonderdelen zich aan dezelfde regels houden.”  

Anna vindt dat HR-professionals goed de regels moeten naleven, maar ze moeten ook goed kunnen samenwerken en meedenken met collega’s van andere afdelingen. Ook vindt ze het belangrijk dat HR-professionals sociaal zijn en integer handelen: “Je moet als HR-professional eerlijk en betrouwbaar zijn in alles wat je doet.”

De toekomst van het HR merk 

Het USG HR team gaat zich na de lancering van het HR merk in eerste instantie richten op  de inzet van ZZP’ers en werving en selectie. In de toekomst willen zij ook overgaan op detachering.

“We gaan stap voor stap te werk. Dit jaar draait het om het opzetten van ons merk en focus creëren op specifieke functies. Het HR-gebied is breed, dus we willen ons echt goed focussen om succesvol te zijn.” 

Focus op HR

Binnenkort bestaat USG Professionals uit 4 merken. Anna sluit niet uit dat er nog meer merken gaan volgen. Wel moet elk merk een toegevoegde waarde bieden aan de behoefte van de markt.

“Voordat we het USG HR-merk lanceerden, hebben we daarom goed onderzoek gedaan. We hebben met HR-professionals, zzp'ers en andere mensen in de branche gesproken, en ook onze opdrachtgevers gevraagd wat ze nodig hebben. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat HR-professionals echt een aanvulling zijn voor onze opdrachtgevers. We gaan ons daarom focussen op het HR merk zonder de al bestaande merken te vergeten. Door goede samenwerking en verdeling van focus zullen alle merken floreren”, vertelt Anna.

Professioneel samenwerken

Volgens Anna ligt er zeker een mogelijkheid om vanuit USG HR strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan met externe partijen. De andere merken doen dit al. Zo werkt USG Legal samen met ICTRecht binnen het merk USG Legal Tech. Binnen dit merk adviseren de specialisten over de juiste software en de wettelijke aspecten die van toepassing zijn op het automatiseren van processen, maar helpen ook praktisch bij de inrichting van dat proces en de uitvoering ervan.

USG MarCom heeft een samenwerking met Young Digitals.  The Young Digitals leidt marketing en communicatie professionals op om – met gebruik van AI tooling – communicatieteams van opdrachtgevers te ondersteunen en te ontzorgen.  

Dit soort samenwerkingen zijn waardevol voor de positie in de markt. USG HR zal hier ook niet in achterblijven.

De toegevoegde waarde van HR 

USG HR vormt een waardevolle aanvulling op de andere merken, geeft Anna aan. Er bestaat een overlap met de andere merken, waardoor zij elkaar kunnen versterken.

Een voorbeeld daarvan is de wisselwerking tussen USG HR en USG Legal. “Ze voeren vaak gesprekken met dezelfde opdrachtgevers en contactpersonen. Dan komen ze regelmatig met uitdagingen of behoeften die ook binnen het HR vakgebied liggen. Bovendien vallen afdelingen vaak onder dezelfde leidinggevenden,” aldus Anna.

Samenwerking tussen verschillende merken

“Door USG HR als onderdeel van USG Professionals aan te bieden, leveren we een compleet pakket diensten,” vervolgt Anna. “We merken nu al dat dit voor opdrachtgevers een meerwaarde biedt. Ze kunnen steeds vaker voor meerdere specialismen bij ons terecht. HR is essentieel omdat het verweven is in alle aspecten van een organisatie.

Dat willen we graag aanbieden aan onze opdrachtgevers. Daarnaast brengt het onszelf ook heel veel positiviteit om een nieuw merk vanuit de verschillende teams op te tuigen. Ik vind die samenwerking tussen de verschillende merken daarom ook heel mooi.”

Wat USG Professionals bijzonder maakt

Bij USG Professionals werken alle merken met elkaar samen en helpen elkaar verder. Zo zijn er naast de vaste medewerkers bij elk merk ook overkoepelende medewerkers die voor alle merken werkzaam zijn. Zo zoeken de medewerkers in de verschillende merken elkaar op om van elkaar te leren.

“Dat geldt ook voor USG HR, want we doen het echt vanuit ons eigen team. Dat maakt USG Professionals bijzonder. Samen met de andere merken zetten we een nieuw initiatief op. Ik ben ervan overtuigd dat we met het nieuwe HR merk iets heel moois gaan neerzetten.” sluit Anna af.

Ben jij benieuwd wat USG HR voor jou als professional kan betekenen? Lees snel verder. Kan jouw organisatie de hulp van een HR professional gebruiken? Bekijk hier wat we te bieden hebben. 

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen