Astrid van der Haar, USG HR
3 minuten leestijd

Astrid van der Haar: “Met USG HR bouwen wij een community met gedreven, talentvolle HR-professionals.”

Waar het allemaal begon

Astrid werkt sinds twee jaar bij USG Finance, waar zij begon als resourcemanager. Al snel kwam ze erachter dat het niet uitdagend genoeg was. Ze kreeg toen een functie als accountmanager aangeboden. Dit was een hele andere richting voor haar, omdat ze hiervoor altijd in de HR werkte.

“Ik heb een jaar als resourcemanager gewerkt, maar toen kwam ik op het punt dat ik iets anders wilde. Dit heb ik destijds bij USG Finance aangegeven.” Astrid ging hierover in gesprek met Anna, die vond dat een sales functie wel goed bij haar zou passen. Niet zozeer vanwege de passie voor sales zelf, maar vooral de dynamiek, de resultaatgerichtheid en het behalen van doelen.“

Anna legde hierin de nadruk op de betrokkenheid bij de kernactiviteiten van de organisatie.  “Toen dacht ik ‘Let’s go!’, 'Wie niet waagt, wie niet wint!” vertelt Astrid. Na dit overleg besloot Astrid de weg van sales in te gaan.  

Zo zat Astrid steeds vaker aan tafel bij verschillende klanten. De dynamiek die zij zocht, was nu op haar pad gekomen. In de gesprekken bij klanten merkte zij alleen steeds vaker dat er behoeftes ontstonden naar HR-professionals.

“Ik zat op een gegeven moment met klanten om de tafel en vertelde over mijn (HR) achtergrond. Toen vroegen ze mij: ‘ken jij niet nog een HR-professional of een recruiter?’, ‘of iemand die op verzuim heel sterk is?’ Dit heb ik bij Anna neergelegd en we gingen hierover in gesprek. Anna stelde voor of wij misschien samen iets konden opbouwen om dit officieel op de markt te brengen.”

Het begin van USG HR

 “Toen Anna, algemeen directeur van USG Professionals, voorstelde of wij iets konden opbouwen om dit officieel op de markt te brengen, ging ik natuurlijk helemaal aan!” vertelt Astrid enthousiast. De eerste stappen waren al snel gezet.

“We hebben eerst onderzoek gedaan naar de behoeftes in het HR-werkveld En of we deze kunnen laten aansluiten op de andere merken. Na grondig onderzoek naar de huidige trends en behoeften op de arbeidsmarkt besloten we om met het merk te beginnen. We zijn gaan klussen: wat gaan we doen en hoe moet het eruit zien? En hoe wordt het nieuwe merk een waardevolle aanvulling op de al bestaande merken?” vertelt Astrid.

Waar komt jouw passie voor HR vandaan?

“Tijdens mijn opleiding en mijn jaren als HR Business Partner e.o. HR Manager liep ik tegen het ‘stoffige’ stigma rondom HR aan. Voor mij voelde HR als de manier om personeel en bedrijven écht te helpen. Onderzoeken waar mensen energie van kregen in hun werk en bedrijven helpen met personeel vinden die langdurig bij hen bleven. Daarin help ik werknemer en werkgever met hoe zij zichzelf het beste kunnen profileren. Anderen zien HR als iets heel stoffigs, terwijl het juist heel dynamisch kan zijn. Die dynamiek wil ik naar buiten brengen. En daarin ga ik het verschil maken.” vertelt Astrid.

Astrid wil graag haar professionals de handvaten geven om in een veilige, stimulerende community te onderzoeken welke baan bij hen past. “Wanneer je vanuit je eigen karakter werkt, zal het werk geen energielek worden. Ik zie steeds vaker mensen compleet leeglopen in hun huidige functie, wat ook doorstroomt naar hun persoonlijke leven. Laten wij ervoor zorgen dat werk niet het begin is van een neerwaartse spiraal, maar juist stabiliteit en houvast geeft om op verder te bouwen”.

“Uiteindelijk zorgen gemotiveerde medewerkers ook  voor een gezond bedrijf,” merkt Astrid op.

Waarom is HR voor deze generatie zo belangrijk?

“Het belang van HR in deze tijd heeft te maken met de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Zij hebben andere behoeften. Je ziet dat deze generatie meer zingeving wil ervaren vanuit het werk, maar ook meer flexibiliteit wil.” geeft Astrid aan.

Hoe werkgevers zich profileren is nog nooit zo belangrijk geweest. Vooral tijdens deze krapte in de arbeidsmarkt. Astrid vindt dat bedrijven modernere arbeidsvoorwaarden moeten voorschotelen en vooral veel flexibiliteit moeten bieden.

Hierbij moeten we ook vooral nadenken over employer branding en het MVO. Hoe zorg je samen met de marketingafdeling ervoor dat het bedrijf ook online zo echt mogelijk overkomt? En hoe deel je het onderscheidend vermogen dat een organisatie aan hun medewerkers biedt? Het is belangrijk dat bedrijven op een goede manier laten zien wat hen zo bijzonder maakt om mensen aan te trekken en te behouden.

Wat voor organisatie wordt USG HR?

“Ik wil een kwalitatief, inhoudelijk en betrokken merk neerzetten. Maar ook vooral een merk waarin onze professionals zichzelf kunnen ontwikkelen. Daarnaast streven wij naar een community waarin professionals dezelfde waarden met elkaar delen, naar elkaar luisteren en zichzelf flexibel opstellen. Waarom? Omdat er dan pas een echte transparante samenwerking kan ontstaan.” geeft Astrid aan.

USG HR hecht veel waarde aan duurzame samenwerkingen binnen de andere USG merken. Als je als HR-professional bijvoorbeeld interesse toont in het uitbreiden van je kennis van arbeidsrecht, word je aangemoedigd om deel te nemen aan de trainingen van USG Legal.

De samenwerking tussen de USG merken zorgt voor een waardevolle kans om in een diverse omgeving te leren en te groeien, ongeacht de specifieke carrièrerichting. Dat is de kracht van USG Professionals. De merken ondersteunen elkaar en bieden eindeloze kansen voor de medewerkers.

Wat is nu de echte kern van USG HR?

 Astrid zegt: “Wij vinden het belangrijk dat wij continu met onze professionals meedenken en hen ondersteunen in hun loopbaan. Waar hebben zij op dit moment in hun leven behoefte aan? Wat zijn nu hun drijfveren en hoe maken we daar samen een succes van? Op basis van deze gesprekken kunnen wij samen bepalen of de professional succesvol kan zijn binnen een bepaalde functie. Ik geloof erin dat je capaciteit sterk verbonden is met je persoonlijkheid en karaktereigenschappen. Wij zullen ons daarin onderscheiden van de rest.”

Ben jij benieuwd wat USG HR voor jou als professional kan betekenen? Lees snel verder. Kan jouw organisatie de hulp van een HR professional gebruiken? Bekijk hier wat we te bieden hebben. 

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen